۱۳۹۳ اسفند ۶, چهارشنبه

زنان در ايران ، به روايت آمار - وضعيت اعتياد زنان در ايران



وضعيت اعتياد زنان در ايران



-قاسمیان مد‌یرکل برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات ستاد‌ مبارزه با مواد‌ مخد‌ر:62 د‌رصد‌ از زنان مصرف کنند‌ه متاهل، 41 د‌رصد‌ زیر 35 سال و 71 د‌رصد‌ د‌ارای تحصیلات د‌یپلم و زیر د‌یپلم هستند‌.بیشتر زنان معتاد‌، تریاک، شیشه و هروئین مصرف می‌کنند‌.د‌لایل کسب مواد‌ از سوی آنها کسب لذت، کنجکاوی و تفریح ذکر شد‌ه .علاوه بر آن اینکار با آسیب‌های اجتماعی مانند‌ فقر، طلاق، فرار از خانه، تن فروشی و روسپی گری رابطه د‌ارد‌.تبعات مصرف مواد‌ مخد‌ر اینکار 65 د‌رصد‌ موجب همسرآزاری و 55 د‌رصد‌ طلاق میشود‌. 55 د‌رصد‌ از طلاق‌های ثبت شد‌ه بعلت اعتیاد‌است،6700 زند‌انی زن د‌اریم.45 د‌رصد‌کل جرایم مواد‌ مخد‌ری را د‌ر زند‌انها شاهد‌یم یعنی از هر د‌و زند‌انی یک نفر زند‌انی مواد‌ مخد‌ری است که جرایم 43 د‌رصد‌ مرد‌ان و 54 د‌رصد‌ زنان زند‌انی مخد‌ری است.
-زهرا زاهدی‌نیاکی: مدیر دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری تهران گفت: بیشترین جرم زنان زندانی در تهران مربوط‌ به مواد‌مخدر است. و بیشترین جرم کودکان تهرانی را سرقت و مواد‌مخدر
- اعتیاد کودکان خیابانی، معضل امروز نیست، از گذشته والدینی که معتاد بودند، فرزندان خود را واسطه خرید وفروش مواد مخدر قرار داده و زمینه‌های اعتیاد آنان را نیز به تدریج فراهم میکردند. علاوه بر والدین معتاد، افراد دیگری هم هستند که کودکان خیابانی را بهترین واسطه خرید و فروش مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها قرار داده و در حال سرمایه‌گذاری روی اعتیاد آنان هستند.
- سعید صفاتیان،کارشناس اعتیاد چهار برابر شدن آمار زنان معتاد طی10سال گذشته، افزایش 27 درصدی فعالان قاچاق مواد مخدر، افزایش مصرف مواد مخدر بین دانش‌آموزان و دانشجویان و در آخر زیر 29 ساله بودن 45 درصد معتادان. این آمار افزایش مصرف حکایت از موفق نبودن «پیشگیری» در موضوع اعتیاد دارد. سالانه اعتبارات فراوانی به‌منظور مبارزه با مواد مخدر، درمان و توانمندسازی معتادان مصرف می‌شود و این در حالی است که برنامه‌ریزی‌های کلانی به‌منظور آموزش و پیشگیری افراد در جامعه وجود ندارد.
-روزنامه مردم سالاری: افزایش آسیبهای اجتماعی زنان و دختران باعث ایجاد معضلات بسیار در جامعه امروز شده است. یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی زنان و دختران اعتیاد به مواد مخدر این موضوع به جایی رسیده است که اعتیاد دختران به مقطع لیسانس پایش باز شده است.
-سودابه اسکندری گفت : متاسفانه در شهرستان امیدیه آمار زنان معتاد در حال افزایش است و خانواده ها باید در این زمینه آگاهی بیشتری داشته باشند.
- اعتیاد در میان زنان رو به افزایش است. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این رابطه هشدار داده است. سالار مرادی گفته است سرشماری‌ها درباره اعتیاد از افزایش گرايش زنان به مصرف موادمخدر و اعتياد بین آن‌ها خبر می‌دهد.
-دکتر پیمان متین با انتقاد از نبود امکان مناسب گذران اوقات فراغت برای زنان در جامعه، توضیح داد: اعتیاد در میان زنان، امر تازه‌ای نیست. وقتی اوقات فراغت برای زنان وجود نداشته باشد، گرایش آنها به مواد مخدر بیشتر میشود. در جامعه برای زنان زمان و مکان و فعالیت‌هایی برای گذران اوقات فراغت تعریف نشده است. در چنین حالتی فرد احساس سرخوردگی میکند و از برون‌گرایی به درون‌گرایی گرایش پیدا میکند. بی‌انگیزگی و اضطراب نیز از عوامل دیگر نداشتنِ زمانی برای زنان که به فراغتی سالم به سختی دست پیدا می‌کنند، ماده مخدر را براحتی بدست میآورند و وقتی از آن استفاده و نسبت به آن احساس رضایت کنند آن را بدل به امکانی برای اوقات فراغتشان میکنند.فراغت است. درنتیجه این فرد که به تشویق مغز نیاز دارد، بسراغ استفاده از مواد مخدر میرود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر