كتاب اسلام ، زنان و برابري ـ
مريم رجوي ـ قسمت دوم
در صحنه عمل در تمام 25سالي كه
از رويارويي اسلام دموكراتيك با بنيادگرايي خميني ميگذارد دعوا بر سرآزادي بوده
است.

جزميت در فرمها و غفلت از محتوا
يا پايمال كردن آن، البته خاص اسلام نيست و سابقه طولاني دارد. در اين زمينه براي
تشخيص صحيح از سقيم ميبايد ابتدا هدفها و خط مشي كلي را از وسايل و ابزار و احكام
مرحله بازشناخت. زورقي را در نظر بگيريم كه به سمت ساحل نجات در حركت است هدف رسيدن
به ساحل و استراتژي كلي حرك مستقيم رو به جلو مثلا به جانب مشرق است بارو زدن و
تنظيم سرعت و ضوابط ديگري كه بايد براي عبور از مراحل مختلف رعايت كرد هرگز
نميتوانند و نبايد جزم و غير قابل انعطاف تلقي شوند والا تاكتيك برجاي استراتژي مينشيند
و آن را منحرف يا وارونه ميكند هدف فراموش مي شود و وسيله به هدف تبديل مي شود.
پس همه حرف در اين است كه بايد
بدون جزميت و در عين حال بدون فرصت طلبي و سودجويي ( يعني سهل انگاري در برابر
ضوابط و مقررات و احكام مرحله يي)، به جانب هدف پيش رفت والا حتما به راست و يا چپ
منحرف خواهيم شد .
براي درك اين روح به خود قرآن
مراجعه ميكنيم كه هرگونه برداشت قشريگرايانه و متحجرانه از قرآن و اسلام را نفي
ميكند . قرآن آيات را اين گونه تقسيم بندي و تعريف كرده است : برخي از آيات از
محكمات هستند كه مادر كتاب محسوب ميشوند و برخي ديگر از متشابهات اند اما كساني كه
دلهايشان بيمار است، آيات متشابه را دستاويز تفسيرها و فتنه انگيزيهاي خود قرار
ميدهند .
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر