۱۳۹۳ اسفند ۹, شنبه

كتاب اسلام ، زنان و برابري ـ مريم رجوي ـ قسمت دوم



كتاب اسلام ، زنان و برابري ـ مريم رجوي ـ قسمت دوم
در صحنه عمل در تمام 25سالي كه از رويارويي اسلام دموكراتيك با بنيادگرايي خميني ميگذارد دعوا بر سرآزادي بوده است.
مرتجعان حرفشان اين است كه قوانين و احكام اسلامي بايستي الان هم عينا به همان شكلي كه در 1400 سال پيش اجرا ميشده است اجرا شود، بخاطر همين است كه اسمشان را گذاشته اند بنيادگرا . اما در وراي همه احكام نبايد دگمهاي لايتغير تلقي شوند بلكه بايد با تغيير شرايط جاي خود را به احكام جديدي بدهند كه سنخيت بيشتري با آرمان اجتماعي اسلام داشته باشند. اين به معناي ديناميسم قرآن و پويا بودن آن ايدئولوژي است كه مدعي است قدرت پاسخگويي به مسائل و نيازهاي جامعه و انسان را در شرايط مختلف دارد در حاليكه وقتي اين ديناميسم ناديده گرفته شود لاجرم ارتجاع وستم و تبعيض در لباس اسلام ظاهر ميشود.
جزميت در فرمها و غفلت از محتوا يا پايمال كردن آن، البته خاص اسلام نيست و سابقه طولاني دارد. در اين زمينه براي تشخيص صحيح از سقيم ميبايد ابتدا هدفها و خط مشي كلي را از وسايل و ابزار و احكام مرحله بازشناخت. زورقي را در نظر بگيريم كه به سمت ساحل نجات در حركت است هدف رسيدن به ساحل و استراتژي كلي حرك مستقيم رو به جلو مثلا به جانب مشرق است بارو زدن و تنظيم سرعت و ضوابط ديگري كه بايد براي عبور از مراحل مختلف رعايت كرد هرگز نميتوانند و نبايد جزم و غير قابل انعطاف تلقي شوند والا تاكتيك برجاي استراتژي مينشيند و آن را منحرف يا وارونه ميكند هدف فراموش مي شود و وسيله به هدف تبديل مي شود.
پس همه حرف در اين است كه بايد بدون جزميت و در عين حال بدون فرصت طلبي و سودجويي ( يعني سهل انگاري در برابر ضوابط و مقررات و احكام مرحله يي)، به جانب هدف پيش رفت والا حتما به راست و يا چپ منحرف خواهيم شد .
براي درك اين روح به خود قرآن مراجعه ميكنيم كه هرگونه برداشت قشريگرايانه و متحجرانه از قرآن و اسلام را نفي ميكند . قرآن آيات را اين گونه تقسيم بندي و تعريف كرده است : برخي از آيات از محكمات هستند كه مادر كتاب محسوب ميشوند و برخي ديگر از متشابهات اند اما كساني كه دلهايشان بيمار است، آيات متشابه را دستاويز تفسيرها و فتنه انگيزيهاي خود قرار ميدهند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر