۱۳۹۳ اسفند ۱۷, یکشنبه

فراموش شدگان یک زندان در شهرری زندان قرچک ورامین



فراموش شدگان یک زندان در شهرری زندان قرچک ورامین
خیلی ها میگویند زندانیان اینجا از فراموش شدگانند.زنانی با کمترین نام و نشان و بیشترین مصائب.از زنان زندانی در زندان قرچک ورامین میگویم .
این زندان، مخصوص نگهداری هزار زن زندانی با جرایم عادی مثل قتل، دزدی و قاچاق مواد مخدر است. این زندانیان در شرایط بسیار بدی در سوله هایی که گنجایش نگهداری تعداد بسیار محدودتری از این هزار نفر را دارند نگهداری می شوند .
زندان قرچک که از آن با عنوان ندامتگاه شهرری یاد میشود. دارای ۱۰ سالن است که چهار سالن اول با نام سالن‌های اندرزگاه٬ جزو بد‌ترین سالن‌های زندان قرچک محسوب میشوند، تا جاییکه زندانیان جای خواب ندارند و به اصطلاح کف خواب هستند .
در این زندان حتی شرایط مشابه رفاهی و بهداشتی دیگر زندانهای کشورکه وضعیت ایده آلی هم ندارند، رعایت نمیشود. در این زندان از آب بهداشتی برای آشامیدن خبری نیست . خبر وضع ناگوار نگهداری این زندانیان زمانی به رسانه ها رسید که تعدادی از زندانیان سیاسی زن در سال 90 بصورت موقت از زندان رجایی شهر به این زندان منتقل شدند. از آن زمان هراز گاهی از این زندان به نام کهریزک دوم در رسانه ها و مجامع حقوق بشری یاد شده است .
این زندانیان در آن زمان در نامه شان نوشتند: از خود میپرسیم در کجای دنیا نتیجه ی درگیری بر سر آب جوش و تنبیه متعاقب آن کشیدن ناخن های دستان یک زندانی باشد؟ در کجای دنیا عده ای مرد باتوم به دست را به بند نگهداری زنان زندانی به قصد ضرب و شتم میفرستند؟ در کجای دنیا کودکان ۱۴ و ۱۵ ساله را در چنین شرایطی نگهداری میکنند؟
این زندانیان پس از مدت کوتاهی به بند امنیتی زنان در زندان اوین منتقل شدند. اما همچنان کودکان دیگری در این شرایط نگهداری میشوند.
زندان یا تبعید گاه
نرگس دختر جوانی که سالها در زندانهای کشور روزگار گذرانده وقربانی شرایط جامعه است.
بسمه رحمان الجبوری، رویا صابری‌نژاد نوبخت، حکیمه شکری از جمله زندانیان سیاسی هستند که اکنون در این زندان نگهداری میشوند. بنظر میرسد این زندان در ماه های اخیر به تبعید گاهی برای زندانیان سیاسی تبدیل شده است. چند روز قبل آتنا فرقدانی، فعال حقوق کودک و هنرمند نقاش در پی اعتصاب غذا از این زندان خارج و به بیمارستان منتقل شد.
پیش از این غنچه قوامی،مرضیه وفا مهر و همچنین تعدادی دیگر از زندانیان بهایی از جمله زندانیانی بودند که به زندان قرچک ورامین رفته و در شرایط نامناسب آنجا نگهداری شدند.همچنین ریحانه جباری که چندی پیش اعدام شد در این زندان نگهداری میشد.
نگار حائری از دیگر زندانیان سیاسی است که ده ماه گذشته را در این زندان گذرانده است او هفته گذشته با وثیقه دو میلیارد تومانی و بصورت موقت از این زندان آزاد شده است .
بیست کودک در شرایط بحرانی زندان قرچک
همچنین به گفته زندانیانی که به تازگی از زندان قرچک ورامین آزاد شده اند. بیست کودک زیر دو سال در شرایط بسیار نامناسب غذایی و بدون امکانات بهداشتی، تفریحی و تربیتی در این زندان نگهداری میشوند .
نگار حائری که به تازگی از این زندان آزاد شده درباره وضعیت ناگوار این زندان میگوید: اینجا آب شیرین نیست و زندانی ها از آب شور استفاده میکنند، آب شوری که تصفیه شده نیست و از طریق تانکر میآورند میگویند گندزدایی میشود اما بخاطر کلر بسیار بالایی که به آن زده میشود اغلب زندانی ها دچار مشکلات پوستی میشوند. برای آب خوردن هم از آب سردکن به اسم آب شیرین استفاده میکنند در حالیکه‌‌ همان آب شور هست منتهی وقتی سرد است مزه شور آنرا کمتر احساس میکنی.
به گفته تعدادی از زندانیان قرچک ورامین برای حمام کردن آب گرم نیست و باید با آب سرد استحمام کنند. آنها همچنین میگویند که غذا‌ها از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است و علاوه براین، حجم آن برای هر زندانی آنقدر ناچیز است که بیشتر زندانیان اغلب اوقات گرسنه هستند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر