۱۳۹۳ اسفند ۱۹, سه‌شنبه

كتاب اسلام ، زنان و برابري ـ مريم رجوي ـ قسمت هفتم



كتاب اسلام ، زنان و برابري ـ مريم رجوي ـ قسمت هفتم
اسلام بعنوان يك ايدئولوژي، ديدگاهاي اساسي درباره انسان، جامعه و تاريخ دارد و با فلسفه توحيد هر يك از اين مقوله ها را تبيين ميكند. يكي از اين ديدگاههاي اصولي و مركزي كه ناشي از مونيسم وجود شناسانه است، اصل برابري انسانهاست . در قرآن تصريح شده است كه همه انسانها از هر جنس و نژاد و مليت برابرند . طبق اين اصل تنها معيار برتري يكي بر ديگري، كاركرد آگاهي و آزادي يعني مسئوليت پذيري اوست كه در فرهنگ قرآن تقوا ناميده ميشود . برابري زن و مردم يكي از بديهي ترين وجوه انسان شناسي توحيدي است.
بنيادگرايان اسلامي در اعتقادات خود انواع تبعيضها و نابرابريها و ازجمله نابرابري ميان زن و مرد را به نام اسلام تئوريزه كرده اند كه مبناي آن پذيرش بهره كشي است.
حال آن كه اسلام دموكراتيك به توحيد و نفي بهره كشي معتقد است و آرمان آن تحقق برابري و رهايي از هرگونه تبعيض و اسارت است. آرمان اجتماعي اسلام، خواهان تحقق آزادي و عدالت و يگانگي اجتماعي است و قرآن در سوره حديد فلسفه برانگيختن همه پيامبران را برقراري عدالت و قسط (يعني عاليترين مرحله آزادي، عدالت و يگانگي اجتماعي ) معرفي كرده است .
در چنان جامعه يي، ستمديدگان و صاحبان استعدادهاي سركوب شده، آزاد ميشوند و در اوج شكوفايي، در موضع رهبري قرار ميگيرند.
هم چنان كه در سوره انبيا، نيل به رهايي از ستم و تبعيض نويد داده شده و گفته شده است : زمين را بندگان شايسته كار به ارث خواهند برد.
اين تصريحات، ديدگاه حقيقي اسلام را در مورد انسان و تاريخ به روشني بيان ميكنند. از اين حقايق ميخواهيم نتيجه بگيريم كه ديدگاه مبتني بر برداشت ديناميك از اسلام متحد ذاتي مبارزه بشر براي آزادي و عدالت و از جمله جنبش برابري طلبانه زنان محسوب ميشود.
چنين تفكري البته مورد احترام همه انسانهاي آزاده و ترقيخواه است اما اين پرسش را هم به ميان مياورد كه آيا برداشت از ديناميك از اسلام ، ريشه و اساسي در خود اسلام دارد يا ما ميخواهيم در اين دين تجديد نظر نموده و آن را اصلاح كنيم؟
پاسخ اين است هويت اسلام حقيقي همين است اين انديشه بطور مستقيم به قرآن و سنتها و آموزشهاي حضرت محمد تكيه دارد ولي نگاهي است كه آلوده به زن ستيزي نيست . نگرشي است كه متاثر از تحريف و سوء استفاده توسط حكومتهاي ستمگر و مرتجعان دينفروش يا منافع نظام مردسالار 14قرن گذاشته نيست. ما آن را اسلام دموكراتيك ناميده ايم، ولي اين يك آيين جديد نيست، اسلامي است كه وقتي نگرش آلوده را ازآن برداريد بسا فراتر از رفرم يك تحويل كيفي را در سرنوشت مسلمانان و بخصوص زنان در جهان اسلام رقم ميزند و توان چشمگيري در كنار زدن بنيادگرايي دارد. واقعيت تاريخي اسلام و متون ديني اسلامي و از همه مهمتر، نص قرآن، مدافع عدالت بطورعام و مدافع برابري زنان بطور خاص است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر