۱۳۹۴ فروردین ۲۱, جمعه

ماهی مصنوعی؛ روباتی برای مشاهدات دریایی







ماهی مصنوعی؛ روباتی برای مشاهدات دریایی
«سپيوس» (sepus) نام روباتي چند وجهي با چهار بالك است كه توسط دانشجويان مقطع كارشناسي پلي تكنيك زوريخ ساخته شده است و مي‌تواند الهام بخش نسل جديدي از آبزيان مصنوعي سازگار با محيط زيست باشد. هر بالك اين روبات داراي 9 پره است كه در طيفي ۲۷۰ درجه‌اي حركت مي‌كنند. بالكها به يك پايه مركزي وصل هستند كه شامل يك كيسه شنا مكانيكي مي‌شود كه به روبات اجازه مي‌دهد در عمقي مشخص شناور بماند.
يكي از دانشجويان طراح اين روبات مي‌گويد: «روبات به وسيله سيگنالهاي يك دستگاه كنترل از راه دور با اتصال سه بعدي هدايت مي‌شود. با اين دستگاه كنترل از راه دور ما مي‌توانيم روبات را در شش جهت جابجا كنيم». با توليد فشار توسط بالكها به طرف گوشه‌ها، حالتهاي مختلفي از حركت براي اين روبات امكان پذير مي‌شود.
 براي ساختن روبات «سپيوس» گروههاي مختلفي بر روي ساختن ۴۶۰۰ قطعه اين ماشين كار كردند.
بالكهاي اين روبات در مقابل موانع مقاومند، قابليتي كه اين روبات را وسيله‌اي مناسب براي مشاهده زندگي دريايي مي‌كند.
يكي ديگر از دانشجويان طراح اين روبات مي‌گويد: «وقتي با اين روبات به درياهاي فرانسه رفتيم روبات توانست بدون مشكل از ميان خزه‌ها عبور كند. توانستيم از بعضي ماهي ها با دوربين روبات فيلم بگيريم و آن را مستقيم روي اكران لپ تاپ ببنيم كه براي هدايت آن هم مفيد بود».
طراحان اين روبات مي‌گويند كه نقطه قوت اين روبات سرعت آن نيست بلكه چابكي آن است. باتري اين دستگاه، اجازه استفاده 90 دقيقه‌اي از آن را مي‌دهد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر